سنت در نقاشی ایران از جنبش مشروطه تا انقلاب اسلامی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده هنر
- نویسنده رضا امیدی کیاسرایی
- استاد راهنما مهدی محمدزاده علی وندشعاری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
تاریخ نقاشیِ ایران در دور? بین دو انقلاب، شاهد جریان هایی متفاوت، از نقاشی قهوه خانه ای تا نقاشی طبیعت گرا در ابتدای آن؛ انواع گرایش های غربی در میان? آن و ظهور مکتب هایی ایرانی چون «سقاخانه» و «نقاشیخط» در انتهای آن است. ضمن اینکه نقاشی سنتیِ ایران، نگارگری، نیز به شکلی جدید به حیات خود ادامه داد. در این دوره عناصری از هنرهای سنتی و همچنین میراث های فرهنگی ایرانی - اسلامی با تجربه های نقاشی غرب در هم آمیخته شد و کوشش شد تا نوعی هماهنگی و توازن بین هنر نوین غرب و این عناصر ملی - اعتقادی ایجاد شود. از این رو بازگشت به سنت های تصویری گذشته و مضامین اسطوره ای، قومی و دینی، فصلی تازه در هنر نقاشی ایران گشود و دست مای? آثار بسیاری از هنرمندانی که حتی در کشور های اروپایی آموزش دیده بودند قرار گرفت. پژوهش حاضر ضمن بررسی جریان های مختلف نقاشی، به بررسی سنت های تصویریِ آثار شاخصِ هنرمندانِ پیشتاز این دوره در فرم، و مضامین سنتیِ آن می پردازد. تحقیق از نوع تاریخی – توصیفی، و روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای است. همچنین تجزیه و تحلیل داده ها به روش کیفی و توصیفی است که با تحلیل شخصی آمیخته است. بر این اساس آثار نقاشی این دوره به همراه تفسیرهای موجود دربار? آن ها و هنرمند خالق آثار، مبنای بررسی قرار گرفته است. یکی از دلایل رجوع به سنت ها احیای هویت قومی و ملی بود و بازگشت به سنت ها علاوه بر استفاده از فرم های سنتی، دلایل معناشناختی نیز داشته است. تداوم برخی سنت ها تا عصر حاضر، نشان می دهد که سنت ها همواره در جریان، حرکت و شدن هستند؛ در این مسیر گاهی دست نخورده تکرار می شوند و گاهی با سنت های دیگر تلفیق شده و در ارتباطی مسالمت آمیز با سنت های دور? جدیدتر به حیات خود ادامه می دهند.
منابع مشابه
کارکردهای سیاسی «نهاد مرجعیت» از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی
در نبود احزاب سیاسی کارآمد در جامعه ایرانی در سالهای بین انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی، نهاد مرجعیت با توجه به خاستگاه مذهبی و پایگاه اجتماعی خود در جامعه توانست برخی از کارکردهای احزاب سیاسی را در جامعه برعهده گیرد. هرچند کارکردهای سیاسی نهاد مرجعیت در ایران، برخاسته از خاستگاه مذهبی آن است؛ اما بهخودیخود وجهی بارز از فعالیتهای این نهاد است. سازوکارهای اعمال قدرت در نهاد مرجعیت با نهادها...
متن کاملتحلیل تغییرات نظم اجتماعی ایران از انقلاب مشروطه (1285) تا انقلاب اسلامی (1357)
هدف اصلی این مقاله، مطالعه نوع نظم اجتماعی حاکم بر ایران بین دو انقلاب (1357-1285) است. نظم اجتماعی به دو نوع دسترسی باز و دسترسی محدود تقسیم میشود و خود دسترسی محدود (یا وضعیت طبیعی) به سه نوع شکننده، پایه و بالغ تقسیم میشود. ایران از انقلاب مشروطه تا کودتای 1299، گرفتار وضعیت طبیعی شکننده بوده و از این کودتا تا تغییر رژیم سیاسی (1305) از قاجاریه به پهلوی در حال گذار از وضعیت طبیعی شکنند...
متن کاملتاریخ غایب زنان نقاش ایران مطالعه جامعه شناختی زنان نقاش؛ از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی
مطالعه تاریخ هنرهای تجسمی کشور ایران نشان از ناگفتههایی دارد که زنان هنرمند در آن از سهم بسیار کمی برخوردارند. در واقع مطرح کردن این پرسش تاریخی توسط لیندا ناکلین که «چرا هیچ هنرمند زن مهمی در تاریخ وجود نداشته است؟» چالشی را ایجاد میکند که میتوان در پی آن بدون در نظر گرفتن جغرافیای خاص به این مهم پرداخت. هدف از این مقاله بررسی حضور زنان نقاش و زیباییشناسی جنسیتی نقاشی آنها در فاصله دو انقل...
متن کاملبررسی نقاشی ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی پروژه عملی: گفتگو
نقاشی ایران طی سده اخیر دستخوش دگرگونیهای بسیاری در ساختار و محتوا بوده است . سرعت این دگرگونیها به حدی است که گاه طی یک دهه ، به اندازه چند قرن گذشته تحول و تغییر در آن پدید می آید. روند توام با شتاب این دوره از نقاشی ایران ، بسیاری از زوایای آن را از دید منتقدین و هنرشناسان پوشیده نگاه داشته است. از آنجائیکه هنر نقاشی طی سده اخیر، تعاریف جدید و پیوستگی های اجتناب ناپذیری با اجتماع و اندیشه و ...
15 صفحه اولبررسی مطالبات زنان در آثار داستاننویسان زن از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی
نقد و بررسی سیمای زن در ادبیّات داستانی معاصر ایران و ارائة باورهای زنانه نسبت به زن سبب شد تا تاریخ ادبیّات داستانی معاصر را از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی با نیّت شناخت نقش زنان داستان نویس درافزایش بنمایههای داستاننویسی بررسی کنیم. پس از بررسی دقیق معلوم شد باوجود محدودیّتهای بسیاری که درآغاز، فضا را برای آفرینشهای ادبی زنان تنگ کرده، آثاری پدید آمد که گرچه ارزش ادبی چندانی نداشتند، امّا ...
متن کاملبررسی تحول «ساختار» و «شکل» غزل از انقلاب مشروطه تا پس از انقلاب اسلامی
غزل در عهد مشروطه مانند سایر قالبهای شعری دستمایة بیان تغزلِ آمیخته با آرمانهای ملی و میهنی شد. برخی از شاعران که مبارزان راه آزادی و مشروطهخواه بودند، این قالب را با شعارهای ادبیات کارگری و مسائل اجتماعی درآمیختند تا بدین وسیله تغییراتی در «وحدت موضوعی» غزل به وجود آمد؛ برای نمونه غزل فرخی یزدی به همین دلیل، گاه ساختی گسیخته دارد. غزل پس از «افسانه» نیمایوشیج، در جریانهای «غزل میانه» و «غ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023